№ | Тема уроку |
1 | Вступ. Іменники спільного і подвійного роду. Визначення роду невідмінюваних іменників та абревіатур, правила вживання їх. Іменники, що мають лише форму однини або множини. |
2 | Складні випадки відмінювання іменників. Закінчення іменників І відміни в орудному відмінку. |
3 | Закінчення іменників чоловічого роду ІІ відміни в родовому відмінку. Відмінкові закінчення іменників з конкретним та абстрактним значенням (терміна – терміну, феномена – феномену). |
4 | Паралельні закінчення іменників чоловічого роду давального відмінка (-ові, -еві (-єві) , -у (-ю) ); іменників знахідного відмінка (назв побутових предметів (узяв олівець – узяв олівця, написав лист – написав листа); іменників місцевого відмінка однини (на коні – на коневі, в ліжку – на ліжкові, в гаї – в гаю, на торзі – на торгу); іменників місцевого відмінка множини (кістьми – костями, крильми – крилами, чобітьми – чоботями тощо). |
5 | Закінчення іменників ІІІ відміни в орудному відмінку. |
6 | Практична риторика. Правила ведення суперечки. Визначення теми й мети суперечки. |
7 | Практична риторика. Аргументи й докази. Збирання матеріалу, аргументів для виступу. |
8 | Словозміна іменників ІV відміни. Особливості кличного відмінка. |
9 | Творення й відмінювання чоловічих та жіночих імен по батькові. |
10 | Контрольний диктант |
| Тема: Морфологічна норма. Прикметник |
11 | Поняття морфологічної норми. Прикметник. Відмінкові закінчення прикметників. |
12 | Практична риторика. Полемічні прийоми. Дискусія на тему: «Гроші. Навіщо збирати? Де зберігати? На що витрачати? Як заощаджувати?» |
13 | Вищий і найвищий ступені порівняння прикметників. Складання діалогів у розмовному стилі із використанням прикметників, що містять суб’єктивну оцінку обговорюваних об’єктів. |
14 | Прикметники, що перейшли в іменники. Узагальнення, підготовка до контрольної роботи. |
15 | Контрольна робота № 1 «Прикметник»: тестування, виконання завдань. |
16 | Прислівник. Ступені порівняння. |
17 | Синонімічні способи вираження різного ступеня ознаки, використання прислівників дуже, вельми, занадто, мало, вкрай, зовсім, особливо, трохи, дещо, злегка та ін., вживання прикметникових суфіксів і префіксів зі значенням суб’єктивної оцінки (величезний, манюсінький, тонкуватий, завеликий, старенький, предобрий). |
18 | Числівник. Узгодження числівника з іменником. Читання й переказування текстів з числівниками. |
19 | Складні випадки відмінювання числівника. |
20 | Практична риторика. Мистецтво відповідати на запитання. |
21 | Дієслово, дієслівні форми. |
22 | Складні випадки словозміни дієслів. |
23 | Паралельні форми вираження наказового способу дієслів 1 та 2 особи множини. |
24 | Практична риторика. Формування позиції, погляду на проблему. Спростування позиції суперника. Формулювання запитань суперникові |
25 | Активні й пасивні дієприкметники. |
26 | Контрольна робота № 2 «Написання прислівників та дієслів»: тестування, виконання завдань. |
27 | Поняття синтаксичної норми. Синтаксична помилка. |
28 | Складні випадки синтаксичного узгодження (УПА засвідчила; до міста Старий Самбір; у місті Чернівці). |
29 | Мовна стійкість як ключова риса національномовної особистості Поняття мовної стійкості. Джерела, що живлять мовну стійкість. |
30 | Практична риторика. Засоби мовного вираження промови. Розпізнавання тропів і риторичних фігур. |
31 | Складні випадки і варіанти синтаксичного керування (відгук про роботу, радіти з перемоги і радіти перемозі; потреба в підручниках; не вживати заходів; не викликає довіри; враження від фільму; командувач військ; багатий на копалини і багатий копалинами; близько десятої години; переміг завдяки вам; посіяла біля хати, за нашими розрахунками). |
32 | Практична риторика. Засоби мовного вираження промови. Збагачення тексту й речень тропами |
33 | Практична риторика. Метафора, метонімія, їхня роль у мовленні. |
34 | Есе на тему (одна з тем на вибір учня): Мовна мода і мовний смак. Читацькі смаки. Культурний простір (моєї родини, мого міста, України). Національний дух культурного простору України. Естетичний смак українців у слові, побуті, одязі. |
35 | Контрольний переказ тексту «Пам’ять – найважливіша властивість людини» |
36 | Уживання прийменників в і на з географічними назвами і просторовими іменниками (відбувається в Україні, побувати в Німеччині; поглянути на Вкраїну; жити на Черкащині; піднятися на Еверест). |
37 | Словосполучення з прийменником по (піти по гриби; по цей день; блукати по полю; триватиме з лютого по квітень; кожному по сувенірові; зауваження по суті тощо). |
38 | Словосполучення з прийменниками в(у), при, за, із-за (посіяти у дощ; працювати в бібліотеці; росте при дорозі; за часів Мазепи; за активної підтримки). |
39 | Практична риторика. Метафора, метонімія, їхня роль у мовленні. Діалогування на тему «Корисне дозвілля» |
40 | Вживання похідних сполучників. Варіанти граматичного зв’язку підмета й присудка (Він був активним учасником тих подій. Мій однокласник – директор школи. Перегляд вистави становить частину нашого плану на вихідний. Висіло багато картин; більшість громадян учора підтримали; більшість депутатів проголосувало; батько з сином відвідали; виставка-продаж вразила). |
41 | Практична риторика. Риторичні фігури (антитеза, градація, повторення, риторичне запитання, звернення, порівняння). Добір жанрів і текстів для вживання конкретних мовних засобів. |
42 | Практична риторика. Риторичні фігури (антитеза, градація, повторення, риторичне запитання, звернення, порівняння). Удосконалення тексту мовними засобами. |
43 | Есе на тему (одна з тем на вибір учня): Традиції й модерн у культурі й суспільстві. Вплив продуктів харчування на здоров’я людини. Гармонійні стосунки з друзями. Екологічний рух в Україні й світі. Гармонійна взаємодія людини й природи. Екологічна просвіта. Підприємливість літературних героїв. |
44 | Контрольна робота з теми «Синтаксична норма»: тестування. |